Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica Białystok – Ełk: Oferta Torpolu i Mirbudu najkorzystniejsza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
06-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica Białystok – Ełk: Oferta Torpolu i Mirbudu najkorzystniejsza
fot. PKP PLKStacja Białystok
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na modernizację linii 38 na odcinku Białystok – Ełk złożyło konsorcjum Torpolu i Mirbudu. O decyzji PKP PLK poinformowała w komunikacie giełdowym ta druga firma.

Wartość oferty, którą zamawiający uznał za najkorzystniejszą ze złożonych w przetargu, to 4 566 983 422,63 zł brutto. Na kwotę tę składa się zamówienie podstawowe (2 646 091 664,61 zł brutto) i podzielone na sześć części prawo opcji.

Oferty na modernizację tego ważnego odcinka magistrali Rail Baltica otwarto w sierpniu bieżącego roku. Jak wówczas pisaliśmy, oferta konsorcjum Torpolu i Mirbudu była najtańsza. Konkurentami tych firm były konsorcja: Budimex – PORR, Track Tec Construction – Intop – Unibep – PPM-T, Intercor – Trakcja oraz Strabag – ZUE.

Czynność wyboru najkorzystniejszej oferty musi się teraz uprawomocnić, by inwestor – PKP PLK – mógł wybrać wykonawcę, a następnie podpisać z nim umowę. Od tego dnia zwycięzca postępowania będzie miał 38 miesięcy na ukończenie prac (planowany termin oddania linii do użytku to rok 2029).

Ich zakres na 103-kilometrowym odcinku linii 38 będzie szeroki. Jednotorowa linia ma zyskać drugi tor. Przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn mają zostać zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi (łącznie 20 wiaduktami drogowymi i 12 kolejowymi). Powstaną nowe przystanki osobowe: Dziękonie (zamiast likwidowanego przystanku Czechowizna) i Ciemnoszyje. Stacja Białystok Starosielce i przystanki: Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka zostaną przeniesione. Przystanek Dobrzyniewo Duże stanie się stacją. Trasa będzie dostosowana do ruchu pociągów towarowych o długości 750 metrów. Dopuszczalna prędkość w ruchu towarowym wyniesie 120 km/h. Całości dopełni zabudowa systemu ERTMS – dopiero po jej zakończeniu prędkość dla pociągów pasażerskich zostanie podniesiona do 200 km/h (po zakończeniu wcześniejszych etapów modernizacji będzie wynosiła 160 km/h).

Ogłoszony w styczniu przetarg na modernizację odcinka Białystok – Ełk jest przełomowy z dwóch powodów. Pierwszym jest jego wartość – największa w historii PKP PLK. Drugi – to fakt, że po raz pierwszy zastosowano w nim zapis wykluczający wykonawców mających siedzibę poza Unią Europejską i Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz podmioty z państw nieobjętych porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach Światowej Organizacji Handlu. Zarządca infrastruktury kolejowej wykorzystał w ten sposób możliwości stworzone przez wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z października 2024 r., wyprzedzając w tym GDDKiA.

Warto pamiętać, że inwestycja jest mocno opóźniona w stosunku do pierwotnych planów. W roku 2020 ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział ukończenie całego polskiego odcinka Rail Baltica do końca roku 2025, jednak przetarg ogłoszono dopiero ponad rok po zmianie rządu i blisko rok po powołaniu nowego zarządu PKP PLK. Więcej o nowym harmonogramie Rail Baltica w państwach bałtyckich – w których opóźnienia są jeszcze większe – pisaliśmy tutaj. Od tego czasu podpisano trzy kolejne umowy z wykonawcami: dwie dotyczą nowych odcinków na Litwie, a jedna – elektryfikacji całej trasy na terenie Litwy, Łotwy i Estonii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy

Infrastruktura

Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy

Przemysław Farsewicz 27 października 2025

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy

Infrastruktura

Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy

Przemysław Farsewicz 27 października 2025

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij